Bouwput van de eeuw - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miralda, Remco, Robin en Martin Veldhuizen - WaarBenJij.nu Bouwput van de eeuw - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miralda, Remco, Robin en Martin Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Bouwput van de eeuw

Door: Miralda

Blijf op de hoogte en volg Miralda, Remco, Robin en Martin

19 Juli 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal,

Dubai is een stad met zo'n 1.241.000 inwoners, 6500 taxi's, 950 moskees, 1500 man politie, 740.182 geregistreerde voertuigen, 500 grote en kleinere bouwputten en zo'n 20 vernieuwde/nieuwe doorgaande wegen die net af of nog in aanbouw zijn.
Jullie weten natuurlijk al lang dat er veel gebouwd wordt in Dubai. Woestijn genoeg zou je zo zeggen, dus uitbreiden maar. Dat de woestijn misschien een mooi natuurgebied is waar je zuinig op moet zijn, dat is hier nog niet echt doorgedrongen. Ook het slopen van oud/schattig/historisch is hier geen probleem. Zo kunnen we met onze toekomstige gasten niet meer het kennismakingsrondje kamelen-valken- flamingo's-uitzicht op Dubai vanaf Dusithotel doen, want: de kamelenracebaan met alles wat daarbij hoort is er niet meer. Vele graafmachines en andere 'Bob de Bouwer'achtige vehicels hebben alles binnen een weekje met de grond gelijk gemaakt om ruimte te maken voor weer een of andere prestigeproject. Jammer, en vooral omdat we er maar niet achter kunnen komen waar de kamelen nu naar toe zijn gegaan (Mariët, ik ga ze echt wel zoeken én vinden hoor, voordat jij op het vliegtuig stapt!).
Ook de flamingo's die zo rustig in het Ras Al Khor Wildlife Sanctuary rondstampen zien aan hun horizon het ene na het andere hoge bouwwerk verschijnen nu de Dubai Creek gemoderniseerd gaat worden.

Verder kent Dubai een leuk regeltje dat zegt dat alle huizen van 20-25 jaar oud bekeken moeten worden of ze nog mogen blijven staan. Dat betekent dat in de wijk waar wij nu wonen (Jumeirah/Al Bada'a/Satwa) er veel bungalows leeg staan, er veel wordt afgebroken en vervolgens dus ook weer veel wordt gebouwd. Op 3 meter van ons huis hebben ze achter het muurtje (voor ex-gasten: het muurtje waar je tegenaan loopt als je onze voordeur uitstapt) de bungalows reeds gesloopt. Waarschijnlijk zal de opgeleverde ruimte geen verbreding van de verkeersader Al Wasl betekenen, maar ruimte voor nieuwe villa's. Bouwput voor de deur dus :(
De grootste bouwput op dit moment is die van de Burj Dubai, ondertussen het hoogste gebouw van de wereld, en zal als het eindelijk af is zo'n 169 verdiepingen kennen. Natuurlijk zijn er al plannen voor een nog hoger gebouw, en wel de Al Burj, met 180 verdiepingen. Dit gebouw moet in het project 'Dubai Waterfront' komen te staan, waarmee het laatste stuk natuurlijk strand uit Dubai zal verdwijnen. Vooruitgang is niet altijd verbetering en we moeten maar zien hoe dat hier zal uitpakken in de toekomst.

Nog even terug naar het Dubai verkeer. Op 1 dag maken er zo'n 1 miljoen voertuigen gebruik van de wegen in Dubai. Alleen al over de Garhoudbrug (over de Creek richting het vliegveld) gaan tijdens de spits per uur 9000 voertuigen. File in Dubai is iets heel gewoons. Omdat Dubai verzonnen heeft iets aan het verkeersprobleem te gaan doen (er komt een metro, extra bruggen over de creek, extra watertaxi's, extra wegen om de stad heen... maar dit is dus nog allemaal IN AANBOUW!) is er sinds 1 juli op de Sheikh Zayed Road tol ingevoerd. Bij de Garhoudbrug en bij de Mall of the Emirates staat een tolpoort en als je daar onderdoorrijdt moet je betalen, 4 dirham per keer. Er is heel wat over geklaagd, vooral omdat de uitwijk- mogelijkheden gewoon (nog) niet beschikbaar zijn. Alles ging natuurlijk wél door, de minister van verkeer zei gewoon: "De mensen hebben er niet voor gestudeerd, ze weten niet waar ze over praten. Wij wel." Einde discussie (??? welke discussie!).

Nu maar weer eens terug naar ons gezinnetje. Afgelopen 5 juli waren we al 2 JAAR in Dubai! We hebben veel gezien en meegemaakt in die 2 jaar en genieten nog steeds van ons expat-bestaan. Wel jammer is dat onze beste vrienden, het Deense stel Ask en Maria met hun 2 meiden nu definitief terug naar Denemarken zijn gegaan. We zullen ze missen.

Martin is nog steeds lekker makkelijk, weegt 8,8 kilo en telt 73,4 cm. Hij lust alle hapjes en papjes die hij krijgt en heeft al 1 tand.
Robin zijn nurseryjaren zijn voorbij. Leuk rapport waarbij 'Follows directions and pays attention' met het dik onderstreepte 'NO' ons niet echt verbaast. Na 2 weken thuis vakantie te hebben gevierd, zit hij nu op musiccamp. Hij heeft net zijn weekafsluiting gedaan met een concertje met 14 andere kinderen tussen de 3 en 5 jaar met spelen op de mondharmonica, zingen en dansen op muziek van de componist van de week Stravinsky.

Verder hebben wij op 12 juli Wadi Bih gereden. Dit hebben we al eens eerder willen doen met onze Alkmaarse overbuurtjes Maurice en Natas, maar de man met het geweer bij de grens van Oman liet ons er toen niet door.
Wadi Bih wordt gezien als de 'Grand Canyon' van de UAE. Eerst bergje op en boven op 1 kilometer hoogte bij 43 graden even broodje en sapje en daarna naar beneden de wadi in. Prachtig (zie ook filmpje).

Nu gaan we verder de zomer in. Ons zwembadje wordt al aardig warm, maar we plonsen er toch iedere dag nog even in rond. Al onze waterheaters staan ondertussen uit. Het 'koude' water dat van de tank op het dak ons huis binnen komt is gewoon heet en het onverwarmde water uit de geïsoleerde heetwatertank is bijna aangenaam koel.

Verder hier niet zo veel te melden, dus de groetjes maar weer en voor iedereen een fijne zomer(vakantie).

• 19 Juli 2007 - 15:58

Piet En Joke:

Dat was weer een boeiend verhaal vanuit Dubai. Geef ons maar Apeldoorn! Daar is ook genoeg te beleven en te genieten. Wij hebben een Orpheus en op zondag middag muziek in het Oranjepark. En natuurlijk de opa en oma van Robin en Martin in de buurt! Hartelijke groet van Pieten Joke

• 19 Juli 2007 - 22:21

Marijke S.:

Wat een mooie blauwe ogen heeft Martin! Sterkte in de hitte...

• 20 Juli 2007 - 08:01

Marga:

mogelijk wordt jullie huis dus ook gesloopt....

• 20 Juli 2007 - 08:27

PPPP:

Hm,
    Een nieuwe kandidaat voor sportduiken!
    groetjes,
    PPPP

• 20 Juli 2007 - 19:07

Robin & Saskia:

Hola Dubai

Greetings vanuit een zeer regenachtig en wisselvallig Holland!

Het wordt tijd dat we gaan boeken in Hotel Dubai burj Veldhuizen want het is hier veelste nat.

Verder gaat alles OK ook met Cerise

Groetjes Robin

• 24 Juli 2007 - 13:05

Laura:

Hallo, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat! Wat wordt Martin groot zeg, lief hoor. Goed nieuws, er komt bij ons een derde bij! Ik ben net uit mijn beroerde periode, bijna 16 wkn nu. Groetjes en tot snel maar weer, geniet van jullie warme zwembad. x laura.

• 06 Augustus 2007 - 06:36

Vroonermeer:

het is gewoon veeeeel teveel in dubai en het verkeer is veeeeel te druk kon gewoon naar de vroonermeer geen bouwput relatief weinig verkeer en leuke buren!