Schaapje kopen????? - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miralda, Remco, Robin en Martin Veldhuizen - WaarBenJij.nu Schaapje kopen????? - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miralda, Remco, Robin en Martin Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Schaapje kopen?????

Door: Miralda

Blijf op de hoogte en volg Miralda, Remco, Robin en Martin

19 December 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Vandaag is het Eid Al Adha. Dit offerfeest valt zo'n 70 dagen na Ramadan en gedenkt het feit dat Abraham zijn zoon Ismael voor Allah/God zou offeren. Het feest duurt 4 dagen, maar in de praktijk blijkt vooral de 1e dag voor velen een vrije dag te zijn (jaja, zelfs voor Remco :)). De overheid heeft natuurlijk wel 4 dagen vrij, er is overal vrij parkeren en alle schoolkinderen hadden maandag de 17e al hun laatste schooldag; wat eigenlijk dus gewoon betekent dat ze 3 weken kerstvakantie hebben.
Gelovigen offeren op Eid AL Adha een dier en verdelen het vlees onder familie en de armen. Helaas blijkt dit jaar (volgens de Gulf News) de prijs van offerdieren wel met 200% gestegen te zijn! Voor zo'n Dh800 (ong. 160 Euro)kan je alleen nog maar een klein zielig lokaal gefokt geitje of schaapje kopen.
Het populairst zijn de schapen uit Saudi Arabië. De goedkooptste kost je dan zo'n Dh2000 (400 Euro), maar die ook verkocht worden voor rond de Dh50.000. Ik weet niet wat een schaap in Nederland kost, maar ik vind het een hoop geld, helemaal als je ervan uitgaat dat een koe je maar Dh1800 tot Dh3000 kost.
Natuurlijk moet het aangekochte beest ook nog ritueel geslacht worden, maar dit kost niet zo heel veel;
- een geit of schaap wordt al voor Dh15 (ong. 3 euro) geslacht en voor nog eens Dh10 in stukken gesneden
- kalfje kost je Dh30 en het snijden Dh20
- een grote koe Dh45 en het snijden Dh30 - en als je je kameel wil offeren (de kamelen racebaan bij Nad Al Sheba is er toch niet meer), dan kost je dat Dh65 en het in stukken snijden nog eens Dh35

Met ons gaat verder alles goed, weinig te melden. Robin is na zijn operatie (zie vorig berichtje) geheel hersteld. Hij gaat graag naar school en begint steeds meer Engels te praten. Het blijft een schattig gezicht om de hummeltjes van 3 en 4 jaar in een rijtje vanaf het plein achter juf aan de school in te zien lopen. Robin is op school heel druk geweest met het verhaal over een kameel en zijn vriendjes, allemaal om het thema UAE te behandelen. Voor National Day was er een groot assembly georganiseerd waarbij de hele school op het toneel zat en om beurten iets deed. Robin heeft keurig het UAE volkslied meegezongen :) en Robins klas deed een liedje over een kameel, maar verder moest hij ongeveer 45 minuten stil zitten totdat iedereen aan de beurt was geweest...
Met kerst organiseerde Horizon School weer een concert, maar nu gelukkig voor Robin alleen met de onderbouw. In pyama op het podium en zingen en dansen op Jingle bell's en de hocky pocky.

Gezelig bezoek gehad van Mariët in oktober. Veel plezier gehad, en we hebben lekker hard gegild tijdens de desert safari. Ze heeft alleen niet mogen genieten van de Hatta Pools omdat Remco het tijd vond om een lekke band te rijden. Uiteindelijk gelukkig dat we niet waren afgedaald naar de pools, want het ging ook nog eens keihard regenen die dag!!!!
Marco en Judith hadden verzonnen hier hun verjaardag en Sint te vieren; dus Sint met de Nederlandse Vereniging waar zowel Robin als Martin een Pietendiploma mochten ontvangen en natuurlijk ook het heerlijk avondje met veel te veel cadeautjes en daarna op 6 december op naar Musandam (Oman) voor een nachtje in een hotel. De jongens hebben gedoken en de dames en kids hebben een boottocht gemaakt en heel veel DOLFIJNEN gezien. PRACHTIG.

Nu zijn we weer helemaal toe aan Kerst. 14 december zijn we met Van Oord in de woestijn de kerstman gaan zieken (en heeft Remco de auto vast gereden in het mulle zand:)).

ZUID AFRIKA
We moeten natuurlijk ook nog even vertellen over onze vakantie!
eerst 3 dagen in Johannesburg en daarna door naar Balule, een park met open verbinding naar het Kruger Park, ruim 500 km van Johannesburg af.

Als je de toegangspoort van Balule door gaat, moet je nog een paar
kilometer door de bush voordat je bij Amukela game lodge bent. Iedere
keer als we dat reden zagen we weer allemaal beesten, echte wilde!
Wrattenzwijnen, heel veel 'Bambi', giraffen, schildpad, wildebeest.
's Nachts in ons huisje hoorden we soms de leeuwen brullen, maar die hebben we niet gezien. Wel hele brutale apen, want die zaten gewoon aan de deur te rammelen en op ons dak tikkiedeman te spelen.
Om de lodge staat wel een hek zodat er geen wilde beesten in kunnen, maar meteen achter het hek lopen ze dus al gewoon! Elke avond kwamen er jakhalzen en we hebben ook vanaf het terras al veel vogels en giraffen kunnen bewonderen.

Nou ja, verder hebben we gewoon 2 weken lang de tourist uitgehangen. We zijn maar 1 keer naar het Kruger park geweest, omdat dat al meer dan een uur rijden was om er te komen, en dan vervolgens ga je in het park
rondrijden (beetje vervelend uitstappen tussen de olifanten), dus dat was wel een lang dagje zo, en de meeste beesten lopen ook in Balule.
We hebben een boottocht gemaakt en daar een krokodil en nijlpaarden gezien (Martin was megaziek op de boot, alles ondergekotst maar we hadden gelukkig een deken mee dus daar lekker ingewikkeld...), prachtig
uitzicht op een berg die lijkt op ons rondaweelhuisje. Later nog de
panoramaroute gereden, alleen betrok het halverwege de middag. Wel de rondaweelberg nu van boven mogen bewonderen en 's middags lekker pannekoeken gegeten in een mega touristisch dorpje. Nog rondgereden in een cheetapark en een cheeta geaaid.
Mooi hoor al die wilde beesten, voor Martin maakt het niets uit: de kip in het reptielenpark was ook al mega leuk.

Remco heeft nog een bushwandeling gemaakt om half 6 's ochtends en omdat
hij dat zo leuk vond heb ik dat een weekje later gedaan met Steve en zijn geweer; sporen zoeken en uitleggen wat het is, vogels spotten, etc.etc.

Na 9 nachten weer terug naar Johannesburg en met 6 uur vertraging en een extra tussenlanding weer terug in het oude ritme.

VANAF HIER ALVAST FIJNE FEESTDAGEN EN EEN ZONNIG 2008!!!!!

• 19 December 2007 - 08:05

Véronique:

He Miralda! ik ontvang nog iedere keer je bericht en het is altijd weer leuk om te lezen! het gaat goed met jullie he?
    hier ook! ik wens jullie prettige feestdagen en een geweldig 2008
    groetjes, Véronique (bieb)

• 19 December 2007 - 11:26

Mariët:

Hallo allemaal,
    Toch een keer met een echte desert safari mee, Remco.......? Leuk om weer een berichtje te lezen en foto's te zien van jullie. Krijg er wel heimwee van hoor! Maar, elke dag word ik herinnerd aan die heerlijke vakantie vanwege mijn kamelenbeen die nog steeds last geeft. Dus Miralda van aanstellen was echt geen sprake! Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling. Groetjes, Mariët

• 19 December 2007 - 12:41

Joke Weeda:

Tja daar zit ik dan in koud, somber Nederland in een saai biebje.... je knapt op van zulke leuke verhalen en foto's! Voor jullie ook een fijne kerst en alle goeds voor 2008.
    Lieve groet

• 19 December 2007 - 13:52

Laura:

Superleuk berichtje, wat een super avonturen beleven jullie allemaal! Fijne feestdagen en tot snel. xxx Laura

• 19 December 2007 - 16:51

Thea:

Fijn dat jullie ons op de hoogte houden van jullie leven in Dubai.
    Nog bedankt voor je mailtje met Martin's baseball pakje aan.Stond hem leuk.
    Rob is op het ogenblik in Antarctica[Mt. Vinson]We hebben hier een vroege winter met veel sneeuw.
    Prettige Kerst en het beste in 2008.
    Thea

• 19 December 2007 - 16:56

Els (& De Kegel Boys:

Indrukkwekkend al die dieren. Maar Martin met de kip vind ik toch het leukst. En foto's zijn leuk, maar met een schaterende Martin op de video komt het allemaal nog dichter bij. Liefs van Els

• 19 December 2007 - 21:12

Marijke S:

Heel leuk weer, jullie nieuws uit Dubai. En wat kan die Martin lekker geiten! Hoe kom je aan aan die details over de schapenslacht? Gaan jullie zelf ook aan het schaap met Kerst? Gezellige feestdagen (er is vast wel weer iemand op bezoek) en veel geluk in 2008!!

• 19 December 2007 - 21:34

Piet En Joke:

Je hebt er weer een gezellig verhaal van gemaakt. Leuk ook die kiekjes erbij.
    Veel plezier in de kerstvakantie. Geniet maar fijn van jullie boefjes!
    De overige wensen krijgen jullie per post toegestuurd.

• 20 December 2007 - 11:49

Monique:

Geweldige foto van de Kerstman in de woestijn! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Wat wordt Martin alweer groot! Hier ook alles goed.
    Wanneer komen jullie weer eens naar Nederland?
    Groeten, Monique (oud-bieber)

• 22 December 2007 - 16:41

Maurice & Natas:

Wat een leuke dingen maken jullie daar toch allemaal mee zeg!! Heerlijk om dat allemaal te lezen en weer op de hoogte worden gebracht op deze manier!! Nou vanuit 't koude Nederland wensen we jullie een heerlijke warme kerst toe en een fantastisch en spetterend 2008 en natuurlijk voor Martin's verjaardag alvast van harte gefeliciteerd!!! Dikke kus vanuit Alkmaar van Maup en Natas

• 28 December 2007 - 08:36

Rinske:

hallo allemaal, als 1e willen wij jullie van harte feliciteren met de 1e verjaardag van Martin. Wij hopen dat jullie een fijne dag hebben gehad. Alweer 1 jaar oud!!! leuk om al jullie avonturen te lezen.
    Kerst is weer achter de rug, nu op naar oud en nieuw.
    groetjes van ons vieren.

• 02 Juni 2008 - 17:34

Vanessa:

heb je ook het volkslied wil je dit VOOR 4 junie een antwoord geven ?¿ :)

doei -xxx-

• 05 Oktober 2008 - 21:16

René & Frederick:

Hey Remco & Miralda

Hoe is het er allemaal mee en met de kids ook natuurlijk. Was uiteindelijk een best toffe 3 weken in zuid-afrika. Steve heeft voor Rene's ouders op hun trouwdag er een super dag van gemaakt met een kill als cadeau (misschien hebben jullie het in Corne's mailing gelezen).

En waar jij Remco aan twijfelde of er echt olifanten in Balule zaten, ja dus.. Corne hoorde het en we zijn blijven wachten en met succes... was wel in 't donker maar geen probleem met Thomas z'n schijnwerper.

Volgende trip in jullie nieuwe land??

We zien wel

Groetjes
    Frederick en René.

ps nooit eerder geweten dat jij bijna naamgenoot was, misschien zelfs familie in het 7de knoopsgat mijn familienaam is namelijk Veldhuijsen