Dubai wordt groter en groter - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miralda, Remco, Robin en Martin Veldhuizen - WaarBenJij.nu Dubai wordt groter en groter - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Miralda, Remco, Robin en Martin Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Dubai wordt groter en groter

Door: Miralda

Blijf op de hoogte en volg Miralda, Remco, Robin en Martin

25 Oktober 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal, hier (eindelijk :)) weer eens een berichtje uit zonnig Dubai. We zijn nu al weer bezig aan ons 4e jaar in Dubai.

Genieten natuurlijk, en we zien in sommige opzichten de stad verbeteren: sinds kort staan er naast de airco-bushokjes :) recycle bakken voor blik en papier. Ook worden er groencampagnes gehouden met de nadruk op het netjes houden van je eigen buurt (dus geen was op het balkon te drogen hangen!)en het zuiniger omgaan met drinkwater (straatje vegen ipv. schoonspuiten).
Maar niet alles is positief: Dubai is aan het groeien, dus ook het aantal auto's is toegenomen... FILE!
Ook komt er stiekem belasting in dit landje, ze noemen het alleen anders; op de Sheik Zayed Road en over de bruggen van de Creek staan tolpoortjes. Elke keer als je eronder door gaat moet je betalen. Tikt lekker aan zo :(.
Verder blijft Dubai maar bouwen. Goed natuurlijk, want zo kan Remco ook zijn geld verdienen, maar dat betekent o.a. dat de halve stad open ligt, de gezellige kamelenbaan bij Nad Al Sheba weg is, alle lage bungalows plat gaan en er dus bijvoorbeeld op 3 meter achter ons huis nieuwbouw komt (waar eerst 1 bungalow stond komen nu 3 rijtjeshuizen zonder tuin).
Huur en schoolgeld zijn hier ondertussen bijna niet meer op te brengen (gem. 3000 euro voor huur en zo'n 400 euro schoolgeld per maand), en de dagelijkse boodschappen zijn ook wel een tikje duurder geworden in vergelijk met 3 jaar geleden (en de nu devaluerende euro helpt ons daar natuurlijk helemaal niet bij!).

Maar wij blijven vooral lekker genieten. Zo tussen de vakanties door gaan de jongens naar school en nursery (na 10 weken zomervakantie is er 3 weken les gegeven met aangepaste uren wegens Ramadan, vervolgens 1 hele week Eidvakantie (Suikerfeest), maandje school dan mid term en de hele komende maand december slechts 7 schooldagen ivm 2e Eid, National Day en Kerst).
De temperatuur is weer heerlijk om de hele dag buiten te zijn, in Dubai Marina is The Walk af (soort Scheveningen pier maar dan anders), eind van de maand gaat de Dubai Mall open en natuurlijk hebben wij al een bezoekje gebracht aan het megahotel Atlantis op de Palm.

Al voor de officiele opening heb ik samen met mijn vriendin Tara en nog zo'n 50 expatvrouwen mogen proefzwemmen in 1 van de zwembaden van het Atlantis hotel. Het personeel moest oefenen in klantvriendelijkheid, kijken of de gasten alles konden vinden, etc. etc. Heerlijk ochtendje in het megahotel gehad inclusief gratis eten en drinken!
Na de opening natuurlijk nog een keer geweest, nu samen met de kids om het aquarium te bekijken. Prachtig, maar beetje druk en beetje duur. Het Atlantis waterpark staat nog op het verlanglijstje, maar zal vast niet tegenvallen. Atlantis is zeker een aanrader voor komende gasten.

Wij vermaken ons verder natuurlijk vooral met ' het gewone dagelijks leven'. Om half 8 staat Robin in schooluniform klaar op het schoolplein. Hij krijgt sinds kort huiswerk mee, want in KG2 (4 en 5 jaar oud) leer je lezen en dat moet natuurlijk ook thuis gebeuren. Verder heeft Robin op zondag balletles, samen met zijn vriendjes Sean en Rhys, op dinsdag Nederlandse les en op donderdag tennisles (weer met Sean en Rhys).
Robin vindt ballet (voor hem gewoon dansles) onwijs leuk, ze moeten taartpunten maken en wegspringen voor krokodillen. De meisjes (slechts 3 in zijn klasje!) zijn soms prinses maar " dat geeft niet want het zijn meisjes en hij is een jongen en hij vindt Spiderman leuk".

Martin loopt 3 ochtenden in de week naar het einde van ons straatje om naar de nursery te gaan. Ze doen er o.a Boogie Babies (soort dansles voor peuters) en Playball (leren omgaan met balspelen zoals voetbal en basketbal voor peuters). Wij vinden het er erg leuk, maar ik weet nog niet of Martin het er zo mee eens is...

Remco werkt natuurlijk gewoon (en heeft het nog naar zijn zin) en op zaterdag mag hij met mij tango dansen op de les thuis. Op woensdagavond hebben we oppas en gaan we meestal uit (eten, filmpje, sauna, vrij dansen tango, uitje Nederlandse vereniging o.i.d.).
Naast mijn ' job' als chauffeur voor Robin, help ik op zondagochtend in Robins klas, zondagavond en donderdagochtend ga ik naar Pilates, maandagochtend is voor Martin en verder vermaak ik me met playdates voor Robin, koffieleuten en andere belangrijke bezigheden.

Voor de mensen onder jullie die denken nog eens deze kant op te komen maar niet zo lang hier willen blijven...
enkele tips om binnen een paar dagen je gehele vakantiebudget op te maken (1 Euro is zo'n 4.6 Dhs):
- Trakteer jezelf op een 5 gangen menu in het duurste restaurant van de stad Majlis Al Bahar.
Kosten Dhs1.095
- Voor Dhs55.000 per nacht (+20 procent tax) kun je een aardige suite huren in de Burj Al Arab. Dit is natuurlijk wel inclusief prive lift, prive bioscoop, jacuzzi, ronddraaiend bed, eigen bibliotheek, 42inch plasma screen, keuze uit 300 internationale kranten en gratis toegang tot het waterpark Wild Wadi.
Voor Dhs13.000 heb je een helikopter die je van het vliegveld naar het hotel brengt en voor nog eens een Dhs1.200 staat er ook een Rolls Royce Phantom voor je klaar.
- Ga voor een 24 karaats gouden gezichtsbehandeling bij Raffels Dubai
Kosten Dhs1.300
- Waarom zou je gaan skieen met al die andere mensen, als je Ski Dubai gewoon kan afhuren.
Kosten slechts Dhs1,5 miljoen voor een dagje. Wil je graag een lesje krijgen, dan doe je er gewoon Dhs4.760 bij

Nu weer tijd voor een plonsje in ons eigen zwembadje (en we moeten natuurlijk melden dat we de kachel van het zwembad al aan hebben staan!)
Groetjes maar weer en tot horens

Remco, Miralda, Robin en Martin

• 25 Oktober 2008 - 11:55

Joke Weeda:

Jeuh ik ben -eindelijk- de eerste! Wat een wereld, wat een leven, hoe kun je ooit weer wennen aan file in Nederland; overvol gepropte nieuwbouwwijken; gewone zwembaden en dan herfst! Komen jullie al een keer weer deze kant uit? Groet Joke

• 25 Oktober 2008 - 17:46

Marga:

leuk, leuk, en wanneer is er nou es iemand in de chatbox? Oja Marja is weer in the casa..........

• 25 Oktober 2008 - 17:50

Alice:

Hey,
    wat is het toch leuk om af en toe eens wat te lezen. Het is echt een compleet andere wereld. En jullie hebben de kachel van het zwembad aan, nou bij ons staat ie in huis al weer aan. brrr.

• 25 Oktober 2008 - 20:14

Mariët:

Hallo allemaal,

Ik had het deze week al moeilijk, omdat ik graag de klok een jaar terug wilde zetten....Na het lezen van jullie verhaal wil ik helemaal weer terug! Wat gaat de tijd toch snel en als ik nu lees dat je in Atlantis gezwommen hebt, gaat de bouw ook in rap tempo door. Vorig jaar konden we het in de folders (die ik hier nog heb liggen) zien, hoe het zou gaan worden, nu ben je er dus al geweest! Toch weer heerlijk om wat te lezen over jullie en wat er in een jaar tijd al weer veranderd is. Groetjes van ons vijfen, Mariët

• 25 Oktober 2008 - 23:45

PPP:

Tjee, afzien zeg :)
    Ze zijn hier ook met allerlei wilde plannen over eilandjes begonnen, bijvoorbeeld voor de hondboschezeewering, maar die zullen na oeverloos polderen waarschijnlijk nooit uit zee komen. (kun je eilandjes eigenlijk polderen? Ja natuurlijk Schokland!)Blijf nog maar even lekker in de warmte, hier is de afkoeling inmiddels ingezet.

• 26 Oktober 2008 - 12:55

Robin & Saskia:

Hier een kort berichtje vanuit een treurig regenachtig Holland.

Wat vliegt de tijd toch zeg. Zitten jullie er echt al zo lang? En we zijn nog steeds niet langs geweest. Schandalig!
    Alhoewel als ik die prijzen zie dan wordt het lastig...

Veel plezier daar.
    Groeten Robin

• 26 Oktober 2008 - 19:48

André:

fijn dat Remco het nog naar zijn zin heeft daar in Dubai Later komt er weer veel werk aan deze kant want in zeeland gaan ze de polders onder water zetten ivm verdieping westerschelde en bij een nieuw kabinet moet er weer land gewonnen worden voor de vogeltjes

• 31 Oktober 2008 - 06:51

Hannie En Janneke:

Hoi Miralda en fam.
    Leuk weer wat van jullie te horen. Ook in het nieuws over Dubai. Toch ook daar invloeden van de kredietcrisis? Geen consequenties voor Remco?
    Leuke foto's. Is het niet wat voor jou om een cursus schrijfdans te geven aan dat grut?
    Geniet lekker! Groeten hannie en Janneke